NUKU PAREMMIN, VAIMENNA KUORSAUS JA PELASTA PARISUHTEESI

Me kaikki haluamme nauttia hiljaisen makuuhuoneen rauhasta ja hyvien yöunien tuomasta rennosta olotilasta pitkän päivän päätteeksi. Moni asia voi estää sinua saavuttamasta näitä asioita. Yleisin ja haasteellisin syy on nukkuvan kumppanin kuorsaaminen.

Utahin yliopiston mukaan jopa 40 % aikuisista miehistä ja 24 % aikuisista naisista kuorsaa säännöllisesti. Huolimatta siitä, mikä kuorsaamisen aiheuttaa (tukkoinen nenäontelo, nukkumisasento, uniapnea tai jokin muu), kuorsaaminen on usein todella häiritsevää sille, joka joutuu kuuntelemaan kuorsaajan korinaa ja puhinaa. Äänekkäimmät kuorsaajat voivat saavuttaa jopa 80–90 desibelin äänenvoimakkuuden, mikä on samaa tasoa ruohonleikkurin kanssa.

On siis tärkeää ymmärtää kuorsauksen vaikutukset ja se, miten tärkeää kuorsaamisen minimointi on mielen ja kehon terveyden – sekä terveiden ihmissuhteiden – kannalta. 

Nainen läppärin äärellä sängyssä nukkuvan kumppaninsa vieressä

Kuorsauksen vaikutus

Hereillä makaaminen ja kumppanin kuorsaamisen kuunteleminen yöstä toiseen voi nopeasti ja ymmärrettävästi aiheuttaa turhautumista ja uupumusta. Rush University Medical Centerin tekemän tutkimuksen mukaan erään naisen unen tehokkuus (todellinen unen määrä) laski 73 prosenttiin hänen miehensä kuorsaamisesta johtuen, kun tavallisen ihmisen unen tehokkuus on noin 90 prosenttia. Tämä lähes 20 prosentin lasku voi vaikuttaa tehokkuuteen päivän aikana, mielialaan ja jopa biologisiin toimintoihin ja mahdollisesti johtaa pitkäaikaisiin terveysongelmiin.

Kumppanin krooninen kuorsaus ja sen aiheuttama turhautuminen voi vaikuttaa parisuhteeseen merkittävästi. National Sleep Foundationin tekemän kyselyn mukaan 58 % vastaajista sanoi, että "vähintään satunnainen" väsymyksen tunne vaikuttaa heidän mielialaansa, ja yli 25 % sanoi, että uneliaisuus vaikutti heidän parisuhteeseensa. Ohio State University Wexner Medical Centerin tekemä tutkimus sai selville, että jos molemmat parisuhteen osapuolet nukkuivat vähemmän kuin seitsemän tuntia yössä vähintään kahtena peräkkäisenä yönä, oli todennäköisempää, että kumppanit riitelivät tai olivat "vihamielisiä" toisiaan kohtaan. Ei siis ihmekään, että kuorsaamisesta on tullut yksi avioeroon johtavista syistä.

"Tämä lähes 20 prosentin (unen tehokkuuden) lasku voi vaikuttaa tehokkuuteen päivän aikana, mielialaan ja jopa biologisiin toimintoihin ja mahdollisesti johtaa pitkäaikaisiin terveysongelmiin."

Miten kukistaa kuorsaaminen

Onko olemassa keinoa saada unta kumppanin kuorsaamisesta huolimatta? Toivottavasti – parisuhteesi ja terveytesi takia. Tässä muutamia vinkkejä parempaan uneen.

Hanki korvatulpat

Korvatulpat ovat yleensä ensimmäinen keino, jota ei-kuorsaava osapuoli kokeilee, ja ne voivat olla yksinkertainen ja edullinen ratkaisu. Nykyään on saatavilla erilaisista muovattavista materiaaleista valmistettuja korvatulppia ja muokattavissa olevia sovitteita. Jos et ole koskaan ollut perinteisten vaahtomuovikorvatulppien ystävä, ehkä pehmeät silikonikorvatulpat sopivat sinulle.

Kokeile Bose Sleepbuds™ II -kuulokkeita

Pienet langattomat Bose Sleepbuds™ II -kuulokkeet on suunniteltu nukkumiseen. Niitä käytetään yhdessä Bose Sleep -sovelluksen kanssa, jossa on yli 50 rauhoittavan äänen kirjasto. Kirjastossa on laaja valikoima taustaääniä peittäviä ääniä, jotka vaimentavat häiriöitä, kuten kuorsaamista. Toisin kuin erillisessä rauhoittavia ääniä toistavassa laitteessa, vain sinä kuulet nämä äänet. Bosen tilaamassa sekä Coloradon yliopiston Anschutz Medical Campusin ja UCHealth CARE Innovation Centerin toteuttamassa unitutkimuksessa 100 % osallistujista kertoi, että Bose Sleepbuds™ -kuulokkeet "vaimensivat ympäristön melun tehokkaasti". Lisäksi 86 % koki nukahtavansa nopeammin Bose Sleepbuds™ -kuulokkeiden avulla ja 82 % koki unenlaatunsa olevan kokonaisuudessaan parempi.

Nainen tutkimassa Bose Sleep -sovellusta puhelimellaan
Bose Sleepbuds™ II

Bose Sleepbuds™ II
Lisätietoja

Harkitse väliaikaista "unieroa"

Jos olet jo kokeillut monia vaihtoehtoja ja olet edelleen uupunut, ehkä on aika harkita eri huoneissa nukkumista. Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Better Sleep Councilin mukaan 9 % amerikkalaisista pariskunnista nukkuu eri huoneissa, ja siitä tuntuu olevan apua monelle. "Joidenkin pariskuntien mielestä erillään nukkuminen on vahvistanut heidän parisuhdettaan", parisuhdeasiantuntija kertoo New York Times -lehdessä.

Mitä vinkkejä kokeiletkaan paremman unen saavuttamiseksi, on tärkeää löytää ratkaisu, joka auttaa sinua nukkumaan hyvin ilman keskeytyksiä. Tärkeä osa tätä voi olla avun hankkiminen kuorsaajalle, sillä kuorsaaminen voi olla merkki vakavista terveysongelmista, joihin täytyy puuttua. Kehosi, mielesi ja etenkin läheisesi kiittävät sinua, kun opit nukkumaan paremmin.

Bose Sleepbuds™ II

ELÄMÄSI PARHAAT UNET

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Kurkista seuraavan sukupolven Bose Sleepbuds™ II -kuulokkeiden kulissien taakse
fi